Πήρε ΦΕΚ η "εργαλειοθήκη ΟΟΣΑ"
Δημοσιεύτηκε ο νόμος "Μέτρα στήριξης και ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας στο πλαίσιο εφαρμογής του ν. 4046/2012 και άλλες διατάξεις." με αριθμό 4254 στο ΦΕΚ Α 85/7-4-2014. Κατεβάστε άμεσα το νόμο σε μορφή αρχείου PDF εδώ.
το ΦΕΚ αντικαθιστά τα παρακάτω άρθρα..
σε μορφή pdf μπορείτε να τα βρειτε και εδώ
10/04/2014
Ηλίας Δημητρέλλος Ιωάννης Παπαγεωργίου
Δημοσιεύτηκε ο νόμος "Μέτρα στήριξης και ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας στο πλαίσιο εφαρμογής του ν. 4046/2012 και άλλες διατάξεις." με αριθμό 4254 στο ΦΕΚ Α 85/7-4-2014. Κατεβάστε άμεσα το νόμο σε μορφή αρχείου PDF εδώ.
το ΦΕΚ αντικαθιστά τα παρακάτω άρθρα..
σε μορφή pdf μπορείτε να τα βρειτε και εδώ
10/04/2014
Θέμα: «Μεταφορά φαρμακείου σε άλλη εδαφική περιφέρεια σύμφωνα με το Ν. 4254/2014»
Α. Σύμφωνα με την ισχύουσα φαρμακευτική νομοθεσία οι άδειες ιδρύσεως φαρμακείου χορηγούνται σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 36 παρ. 3 του Ν. 3918/2011, ως έχει τροποποιηθεί και ισχύει, και το οποίο ορίζει ότι:
«3. Για την προστασία της δημόσιας υγείας και την ορθολογική κατανομή των φαρμακείων στην επικράτεια, καθορίζεται αναλογία ενός φαρμακείου ανά χίλιους (1.000) κατοίκους, κατ' αρχήν σε επίπεδο τοπικών κοινοτήτων και, όπου αυτές δεν υπάρχουν, σε επίπεδο δημοτικών κοινοτήτων ή δημοτικών ενοτήτων και, όπου δεν υπάρχουν τοπικές ή δημοτικές κοινότητες, ούτε δημοτικές ενότητες, σε επίπεδο δήμων, σύμφωνα με το άρθρο 2 του ν. 3852/2010 (ΦΕΚ 87 Α'): Σε τοπικές ή δημοτικές κοινότητες με πληθυσμό έως χιλίων κατοίκων επιτρέπεται η χορήγηση μίας άδειας φαρμακείου. «Στα όρια της Περιφέρειας Αττικής και της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης, όπως ορίζονται στο ν 3852/2010 (Α' 87), καθώς και σε δήμους με πληθυσμό άνω των 100.000 κατοίκων η ανωτέρω αναλογία κατοίκων ανά φαρμακείο καθορίζεται σε επίπεδο δημοτικών ενοτήτων με βάση την τελευταία απογραφή.»
Δυνάμει του άρθρου 14 παρ. 2 του Ν. 3457/2006 (ΦΕΚ Α΄ 93), η παρ. 1 του άρθρου 14 του Ν.5607/1932 (ΦΕΚ 300 Α΄) αντικαταστάθηκε ως εξής: «1. Η μεταφορά φαρμακείων επιτρέπεται μόνο εντός των ορίων των δήμων και κοινοτήτων στους οποίους δεν επήλθε μεταβολή σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 1 του Ν. 2539/1997». Έτσι, με την ως άνω διάταξη επιτρέπεται η μεταφορά των ήδη λειτουργούντων φαρμακείων μόνο εντός των ανωτέρω εδαφικών περιφερειών.
Η ρύθμιση αυτή υπήρξε ιδιαιτέρως επιτυχής, καθώς είχε ως αποτέλεσμα να επιτευχθεί σε μέγιστο βαθμό η ισόρροπη κατανομή των φαρμακείων σε όλη την χώρα, κατά τρόπο που διασφαλίζεται η Δημόσια Υγεία και εξυπηρετείται το Δημόσιο Συμφέρον, όπως επιτάσσει άλλωστε το Ελληνικό Σύνταγμα και η Συνθήκη της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Β. Δυνάμει της περ. 6 της Υποπαραγράφου ΣΤ1 του άρθρου 1 του Ν. 4254/2014 (ΦΕΚ Α΄ 85) η ως άνω παρ. 1 του άρθρου 14 του Ν. 5607/1932 καταργείται, χωρίς όμως να αναφέρονται οι γενόμενες κατόπιν τροποποιήσεις της εν λόγω διατάξεως. Με την κατάργηση της ως άνω διατάξεως επιτρέπεται πια η μεταφορά των ήδη λειτουργούντων φαρμακείων εκτός των ανωτέρω εδαφικών περιφερειών, καταργώντας τα όρια αυτών, κατά τρόπο όμως παντελώς αόριστο και ασαφή, ενδεικτικό της εκούσιας προχειρότητας της ως άνω νομοθετικής πρωτοβουλίας.
Είναι πλέον βέβαιο ότι κατά την εφαρμογή της εν λόγω διατάξεως θα ανακύψουν επιμέρους ειδικότερα ζητήματα, όπως φερ’ ειπείν η κατά τόπον αρμοδιότητα της Αρχής που εγκρίνει τη μεταφορά, ενώ θα προκαλέσει άνευ άλλου δυσμενείς συνέπειες στη Δημόσια Υγεία με την ερήμωση της υπαίθρου και των ορεινών περιοχών από φαρμακεία, τα οποία θα σπεύσουν να μεταφερθούν στις πρωτεύουσες των νομών κλπ.
Το μείζον ερώτημα που τίθεται όμως είναι, αν επιτρέπεται η μεταφορά ενός φαρμακείου σε άλλη εδαφική περιφέρεια, από εκείνη που έχει λάβει άδεια ιδρύσεως και λειτουργία, κατά παρέκκλιση των πληθυσμιακών κριτηρίων, ήτοι να δύναται ένα φαρμακείο να μεταφερθεί σε άλλη εδαφική περιφέρεια στην οποία όμως δεν υφίσταται πληθυσμιακό κενό.
Επί του ως άνω τεθέντος ζητήματος η θέση της Νομικής Υπηρεσίας του Π.Φ.Σ. είναι η εξής:
Δεδομένου ότι :
α) Δυνάμει της περ. 1α της Υποπαραγράφου ΣΤ1 του άρθρου 1 του Ν. 4254/2014 το πρώτο εδάφιο της παραγράφου 1 του άρθρου 36 του ν. 3918/2011 (Α΄ 31) αντικαθίσταται ως εξής: «Το επάγγελμα του αδειούχου φαρμακοποιού και η λήψη άδειας ίδρυσης και λειτουργίας φαρμακείου από αδειούχο φαρμακοποιό, όπως προσδιορίζεται από το ν. 5607/1932 (Α΄ 300), όπως αυτός ισχύει, δεν υπόκεινται σε κανένα περιορισμό πλην των σχετικών με τα πληθυσμιακά όρια», και
β) Οι διατάξεις του άρθρου 36 παρ. 3 του Ν. 3918/2011, είναι εν ισχύ.
Φρονούμε ότι η μεταφορά φαρμακείου σε άλλη εδαφική περιφέρεια, από εκείνη που έχει λάβει άδεια ιδρύσεως και λειτουργίας, επιτρέπεται υπό την απαραίτητη προϋπόθεση αυστηρής τήρησης των πληθυσμιακών κριτηρίων (αναλογία ενός φαρμακείου ανά 1.000 κατοίκους), δηλαδή υπό την προϋπόθεση ότι υφίσταται στην εν λόγω εδαφική περιφέρεια, όπου θα πραγματοποιηθεί η μεταφορά, κενή θέση φαρμακείου.
Άλλωστε και η εισηγητική έκθεση επί του νομοσχεδίου αναφέρει ότι η μεταφορά φαρμακείων πραγματοποιείται «τηρουμένων των πληθυσμιακών ορίων, όπως ισχύουν».
Αντίθετη ερμηνεία και εφαρμογή των ανωτέρω κείμενων διατάξεων θα αποτελέσει καταστρατήγηση του νομοθετικών ρυθμίσεων περί πληθυσμιακών κριτηρίων, καθώς θα παραβιάζεται βιαίως η ταχθείσα αναλογία ενός φαρμακείου ανά 1.000 κατοίκους στις εδαφικές περιφέρειες, όπου θα λαμβάνει χώρα η μεταφορά.
Την ως άνω νομική θέση φαίνεται ότι ασπάζεται και η Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής στην έκθεση που υπέβαλε επί του νομοσχεδίου, το οποίο εν τέλει ψηφίστηκε ως Ν. 4254/2014. Στην έκθεση αυτή η Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής προειδοποιώντας για τους επερχόμενους κινδύνους ένεκα των υπό ψήφιση ακόμη τότε ρυθμίσεων, αναφέρει μεταξύ άλλων «Τέλος, σηµειώνεται ότι, συµφώνως προς πάγια νοµολογία του Συµβουλίου της Επικρατείας, (ΣτΕ 228/2014, 229/2014, ΘΠΔΔ, 2014, σελ. 35, 234/2014)«τα φαρµακεία δεν αποτελούν αµιγώς εµπορικές επιχειρήσεις, αλλά ιδιότυπα καταστήµατα, στα οποία συνδυάζεται η υπεύθυνη επιστηµονική δραστηριότητα και η κοινωνική αποστολή µε την εµπορική εκµετάλλευση. Περαιτέρω, εκ του λόγου ότι τα διατιθέµενα στα φαρµακεία αγαθά, αναγκαία για τη διαφύλαξη και την αποκατάσταση της ανθρώπινης υγείας, είναι ζωτικής σπουδαιότητας για το κοινωνικό σύνολο, υφίσταται έντονο κρατικό ενδιαφέρον για τη ρύθµιση τόσο της ασκήσεως όσο και της προσβάσεως στο επάγγελµα του φαρµακοποιού, το οποίο συνδέεται αρρήκτως µε την προστασία της δηµόσιας υγείας. Συνεπώς, η εξασφάλιση της βιωσιµότητας των φαρµακείων, και µάλιστα υπό συνθήκες λειτουργίας τους εκτός όρων ελεύθερου ανταγωνισµού, καθώς και η ορθολογική και ισόρροπη κατανοµή τους σε ολόκληρη την Χώρα, προκειµένου να εξασφαλίζεται ο άµεσος και µε ποιοτικά εχέγγυα εφοδιασµός του συνόλου του πληθυσµού µε τα αναγκαία φάρµακα, αποτελούν επιτακτικούς λόγους δηµοσίου συµφέροντος, οι οποίοι δικαιολογούν την επιβολή περιορισµών όχι µόνο στην άσκηση, αλλά και στην πρόσβαση στο επάγγελµα του φαρµακοποιού προσώπων που συγκεντρώνουν, κατ’ αρχήν, τα νόµιµα προσόντα για την άσκησή του». Υπό το φως, επομένως, των ανωτέρω, θα έπρεπε µε ειδική αιτιολόγηση να προκύπτει σαφώς ότι διά της θέσπισης των ανωτέρω ρυθµίσεων εξασφαλίζεται η ορθολογική και ισόρροπη κατανοµή των φαρµακείων σε ολόκληρη την Χώρα, προκειµένου να εξασφαλίζεται ο άµεσος και µε ποιοτικά εχέγγυαεφοδιασµός του συνόλου του πληθυσµού µε τα αναγκαία φάρµακα.»
Εκ της Νομικής Υπηρεσίας του ΠΦΣ
Αναλυτικά ΟΛΟΣ ο νόμος και οι ερμηνείες για τα άρθρα που μας αφορούν. Κατεβλήθη τεράστια προσπάθεια από την νομικό σύμβουλο του ΦΣΑ ώστε το κάτωθι κείμενο να είναι έγκυρο και κατανοητό σε όλους.
Κ.ΛΟΥΡΑΝΤΟΣ
ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΠΟΥ ΕΠΕΦΕΡΕ Ο ΝΟΜΟΣ 4254/2014 (ΠΟΛΥΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ)
ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ ΣΤ: ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΑΣ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
ΥΠΟΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ ΣΤ.1: ΑΡΣΗ ΕΜΠΟΔΙΩΝ ΣΤΟΝ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟ ΣΤΟΝ ΚΛΑΔΟ ΤΟΥ ΛΙΑΝΙΚΟΥ ΕΜΠΟΡΙΟΥ- ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΦΑΡΜΑΚΩΝ ΚΑΙ ΦΑΡΜΑΚΕΙΩΝ
• Περίπτωση 1α: αντικαθίσταται η παράγραφος 1 του άρθρου 36 του Ν. 3918/2011, με συνέπεια να καταργείται ο δεύτερος περιορισμός που ετίθετο σχετικά με την υποχρέωση τήρησης των ελαχίστων αποστάσεων μεταξύ φαρμακείων, δηλαδή πλέον με τον νέο Νόμο για την χορήγηση αδείας και λειτουργίας πρέπει να πληρούνται – εκτός των προϋποθέσεων του ν. 1963/91 (άρθ. 1, 2, 3, 4, 5) - μόνο τα πληθυσμιακά κριτήρια (1 φαρμακείο ανά χίλιους κατοίκους).
• Περίπτωση 1β: καταργείται το άρθρο 7 του Ν. 328/1976, δηλαδή καταργούνται και δεν ισχύουν πλέον πουθενά οι περιορισμοί των αποστάσεων που ίσχυαν για νεοϊδρυόμενα και μεταφερόμενα φαρμακεία, ανάλογα με τον πληθυσμό του τόπου ίδρυσης και την παλαιότητα του φαρμακείου στον αυτό Δήμο ή Δ.Ε. κοκ, αντίστοιχα. Με άλλα λόγια μπορεί να λειτουργούν φαρμακεία και μεσοτοιχία μεταξύ τους.
• Περίπτωση 1γ: καταργείται το άρθρο 20 του Ν. 5607/1932, που αφορά περιορισμούς σχετικά με τις αποστάσεις των φαρμακείων. Η διάταξη αυτή είχε ήδη αντικατασταθεί από χρόνια αλλά δεν είχε καταργηθεί προφανώς από αβλεψία του νομοθέτη.
Αναφορικά με τα ανωτέρω σημεία έχει ήδη ζητηθεί από αρμόδιες Διευθύνσεις Υγείας και αναμένεται η έκδοση διευκρινιστικής εγκυκλίου από το Υπουργείο Υγείας, που είναι το μόνο αρμόδιο για να γνωμοδοτήσει αυθεντικά περί της βούλησης του νομοθέτη και συγκεκριμένα περί του αν οι μεταφορές διενεργούνται πανελλαδικώς με μοναδικό περιορισμό το πληθυσμιακό κριτήριο του τόπου μετεγκατάστασης, αν και τόσο η Εισηγητική Έκθεση του νέου νόμου όσο και η καταργούμενη διάταξη του άρθ. 14 παρ. 1 του ν. 5607/32 οδηγούν προς αυτή την κατεύθυνση.
• Περίπτωση 2: καταργείται το άρθρο 8 του Ν. 1963/1991, σχετικά με τη δυνατότητα ίδρυσης εταιρειών εκμετάλλευσης φαρμακείων με απόφαση του τότε Νομάρχη, που προϋπέθετε την έκδοση Προεδρικού Διατάγματος, διάταξη όμως που επίσης παρέμενε ανενεργή λόγω μη έκδοσης του οικείου ΠΔ.
ΠΡΟΣΟΧΗ: δεν καταργείται η δυνατότητα να γίνονται εταιρείες μεταξύ αδειούχου και φαρμακοποιού/-ών ή/και συγγενών του α΄- β΄ βαθμού συγγενείας. Αυτές ρυθμίζονται από ισχύουσες διατάξεις που δεν θίγονται ως προς αυτή τη δυνατότητα.
• Περίπτωση 3α: αντικαθίσταται το πρώτο εδάφιο της παραγράφου του άρθρου 6 του Ν. 328/1976, με συνέπεια να μην ισχύει ο περιορισμός όσον αφορά στον αδειούχο φαρμακοποιό, δηλαδή την υποχρέωση να κατέχει αυτός τουλάχιστον το 50%. Επομένως, τα ποσοστά διαμορφώνονται ανάμεσα στον αδειούχο φαρμακοποιό και τον οικονομικό εταίρο ύστερα από ελεύθερη συμφωνία των μερών. Υπό το πρίσμα αυτό ο αδειούχος μπορεί να έχει ακόμα και 1%. Κατά τα λοιπά διατηρείται η δυνατότητα ο φαρμακοποιός να συμμετέχει σε ακόμα μια εταιρεία φαρμακείου με ελεύθερα ποσοστά.
Προφανώς το τελευταίο από αβλεψία δεν καταργήθηκε αφού δίνοντας τη δυνατότητα στο φαρμακοποιό να αποκτά περισσότερες άδειες, του δίνει τη δυνατότητα να συμμετέχει και σε περισσότερες εταιρείες (ως αδειούχος όμως).
• Περίπτωση 3β: στην παρ. 6 του άρθρου 36 του Ν. 3918/2011 καταργείται μόνο το τρίτο εδάφιό της, δηλαδή καταργείται μόνο ο περιορισμός που αφορούσε στην υποχρέωση των συστεγαζόμενων φαρμακοποιών (παλαιού και νέου) να μετέχουν με ίσα ποσοστά. Δεν θίγεται η διαδικασία συστεγάσεως-αποσυστεγάσεως και συνεχίσεως λειτουργίας του φαρμακείου του εναπομείναντος.
• Περίπτωση 4: αντικαθίσταται η παράγραφος 4 του άρθρου 36 του Ν. 3918/2011 και συγκεκριμένα καταργείται πλέον το κριτήριο του ελάχιστου αριθμού κλινών (150) που έπρεπε να διαθέτει το δημόσιο νοσοκομείο ώστε να εφαρμοσθεί η διάταξη. Έτσι, η νέα ρύθμιση εφαρμόζεται ανεξαρτήτως του αριθμού των κλινών του δημόσιου νοσοκομείου. Σημειωτέον ότι ο αριθμός των νέων φαρμακείων που μπορούν να ιδρύονται κατ’ εξαίρεση των πληθυσμιακών ορίων (και φυσικά ανεξαρτήτως της απόστασης από τα εκεί λειτουργούντα, προϋπόθεση που καταργήθηκε εντελώς), δεν μπορεί να υπερβαίνει τον αριθμό των φαρμακείων που λειτουργούσαν κατά τον χρόνο της δημοσίευσης του νόμου.
Κατά την άποψη της θεωρίας, έγκριτων καθηγητών διοικητικού δικαίου και των οδηγιών που δίδονται στη Βουλή για την κατάστρωση των Ν/Σ, η φράση «δημοσίευση του παρόντος» αφορά το νεώτερο Ν. 4254/2014 (7.4.2014) και όχι τον τροποποιούμενο ν. 3918/2011, η δε φράση αυτή προφανώς παρέμεινε από αβλεψία υπερκαλύπτοντας την γενικότερη βούληση του νομοθέτη για ίδρυση περισσότερων φαρμακείων στις θέσεις αυτές.
Στην περίπτωση αυτή πρόκειται σαφώς περί διπλασιασμού των υπαρχόντων φαρμακείων μέσω της ίδρυσης νέων.
Ανεξαρτήτως της προβληματικής αυτής περί του σε ποιον νόμο αναφέρεται τελικά ο νομοθέτης, σε κάθε περίπτωση πλησίον νοσοκομείων θα είναι δυνατός πολλαπλασιασμός των μεταφερόμενων φαρμακείων λόγω της ανυπαρξίας ελαχίστων αποστάσεων (αρκεί να μη θίγεται κατά το υπερβάλλον το πληθυσμιακό).
Η θέση αυτή ενισχύεται και από το γενικότερο πνεύμα του νομοθέτη.
Ωστόσο, η μη ρητή αναφορά του νομοθέτη στο τι επεδίωκε με τη διάταξη αυτή, καθιστά αναγκαίες τις διευκρινίσεις του αρμοδίου Υπουργείου αναφορικά με το θέμα αυτό.
• Περίπτωση 5: καταργείται η παράγραφος 5 του άρθρου 36 του Ν. 3918/2011, δηλαδή δεν ισχύει πλέον ο περιορισμός ότι είναι υποχρεωτική η απασχόληση ενός πτυχιούχου φαρμακοποιού με σύμβαση εξαρτημένης εργασίας, ανά τρεις βοηθούς φαρμακείων που εργάζονται σε φαρμακεία.
• Περίπτωση 6: καταργούνται οι διατάξεις των άρθρων 8, της παραγράφου 1 του άρθρου 14 και του άρθρου 13 του Ν. 5607/1932. Δηλαδή: α) δεν ισχύει πλέον ο περιορισμός ως προς τον αριθμό αδειών ίδρυσης που λαμβάνει ένας φαρμακοποιός, με συνέπεια να μπορεί ένας φαρμακοποιός να λαμβάνει περισσότερες της μιας αδειών ίδρυσης [τηρουμένων όμως πάντα των πληθυσμιακών κριτηρίων (1/1.000)], β) δεν περιορίζεται πλέον η μεταφορά φαρμακείων εντός των ορίων των δήμων και κοινοτήτων, όπου δηλ χορηγήθηκε η άδεια ιδρύσεως και γ) επιτρέπεται η συστέγαση φαρμακείου με άλλο κατάστημα.
Εν προκειμένω απαιτούνται προφανώς πλήθος διευκρινίσεων που άπτονται και της φαρμακευτικής, της πολεοδομικής και της φορολογικής νομοθεσίας καθώς η έννοια του καταστήματος δεν καλύπτει πάσης φύσεως επαγγελματικές δραστηριότητες και επιπλέον δεν νοείται λειτουργία των συστεγαζόμενων επιχειρήσεων υπό κοινό ΑΦΜ.
• Περίπτωση 7α: αντικαθίσταται η παράγραφος 1 του άρθρου 2 του π.δ. 88/2004, με συνέπεια να καταργείται και να μην ισχύει πλέον η ελάχιστη συνολική επιφάνεια των 150 τ.μ. της φαρμακαποθήκης.
• Περίπτωση 7β: αντικαθίσταται η περίπτωση α’ της παραγράφου 3 του άρθρου 4 του Ν. 1963/1991, με συνέπεια να μην ισχύουν πλέον οι περιορισμοί σχετικά με το ελάχιστο καθαρό εμβαδόν των 30 τμ που έπρεπε να έχει το φαρμακοπωλείο.
Δεν έχουν καταργηθεί οι λοιπές πολεοδομικές απαιτήσεις και τα ελάχιστα απαιτούμενα εμβαδά των λοιπών χώρων.
• Περίπτωση 7γ: καταργείται η παράγραφος 1 του άρθρου 4 του π.δ. 88/2004, έτσι ώστε δεν εφαρμόζεται πλέον η υποχρέωση που ίσχυε σχετικά με το ελάχιστο απόθεμα των 290.000 της φαρμακαποθήκης και την δυνατότητα εφοδιασμού τουλάχιστον 15 φαρμακείων .
• Περίπτωση 8: επέρχονται αλλαγές στα ΜΥΣΥΦΑ. Ενδεικτικώς στα ΜΥΣΥΦΑ:
- Δεν εφαρμόζονται οι διατάξεις τιμολόγησης και ανώτατων τιμών σε αυτά
- Δεν αυξάνονται οι τιμές μέχρι 31.12.2016
- Αυτά που θα κυκλοφορήσουν μετά την 7.4.2014 και για τα οποία υπάρχουν ήδη σε κυκλοφορία όμοια, θα διατίθενται στις ίδιες ή κατώτερες τιμές, ενώ αυτά που έχουν δραστικές ουσίες που δεν υπάρχουν στην ελληνική αγορά θα τιμολογούνται με βάση το Μ.Ο. των 3 χαμηλότερων χωρών μελών ΕΕ.
- Δεν υπόκεινται σε περιορισμούς εκπτώσεων και διαδικασία γνωστοποίησης πωλήσεων.
• Περίπτωση 9: καταργούνται οι παράγραφοι 1 έως και 4 του Ν. 5607/1932 σχετικά με το κλείσιμο του φαρμακείου, με συνέπεια καθένας φαρμακοποιός να δύναται να κλείνει το φαρμακείο του κατά τη βούλησή του και για όσο χρονικό διάστημα θέλει, χωρίς προηγούμενη άδεια της αρμόδιας αρχής, όπως ίσχυε μέχρι τώρα και χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του Φ. Συλλόγου για κλείσιμο μηνός. Καταργούνται επομένως και οι συναφείς κυρώσεις.
• Περίπτωση 10: προστίθεται τελευταίο εδάφιο στην παράγραφο 3 του άρθρου 21 του Ν. 4052/2012, σύμφωνα με την οποία τα ποσοστά κέρδους και τα ανώτατα όρια αυτών, δεν αφορούν φαρμακευτικά προϊόντα που χορηγούνται με απόφαση του Ε.Ο.Φ. χωρίς ιατρική συνταγή ως «μη συνταγογραφούμενα φάρμακα» (ΜΗΣΥΦΑ).
• Περίπτωση 11 α-β: Καταργείται για τα φαρμακεία το ποσοστό μικτού κέρδους έως 35% επί της χονδρικής τιμής για τα ΜΗΣΥΦΑ και για τους φαρμακεμπόρους το ποσοστό μικτού κέρδους έως 7,8 % επί της Ex-factory τιμής.
• Περίπτωση 12: Απελευθερώνεται πλήρως το ωράριο λειτουργίας από Δευτέρα έως Σάββατο, εξαιρουμένης της Κυριακής για την οποία ισχύουν οι εφημερίες. Καθιερώνονται οι εξής δυνατότητες:
- Ο φαρμακοποιός δύναται να ακολουθεί το ωράριο της επιλογής του χωρίς χρονικό περιορισμό και χωρίς να οφείλει να δηλώσει ωράριο λειτουργίας του.
- Ο φαρμακοποιός που επιθυμεί να λειτουργεί ως διευρυμένος και να εντάσσεται στις καρτέλες εφημεριών του Συλλόγου υποβάλλει υποχρεωτικά δήλωση στην οικεία Περιφέρεια και το ΦΣΑ (μέχρι 20.5 και μέχρι 20.11, αντίστοιχα). Σε αυτή την περίπτωση το ωράριο λειτουργίας του αιτούντος θα είναι κατ’ ελάχιστο αυτό που ορίζει ο Σύλλογος για τις εφημερίες και θα τηρείται υποχρεωτικά για όλο το διάστημα.
- Η μη τήρησή του επιφέρει τις προβλεπόμενες για μη τήρηση εφημεριών κυρώσεις.
- Ωστόσο, από την διάταξη αυτή προβλέπεται και η έκδοση ΥΑ για την ρύθμιση τεχνικών λεπτομερειών, η οποία σημειωτέον δεν έχει ακόμα εκδοθεί.
Κατά την κρατούσα άποψη και την πρόσφατη νομολογία του ΣτΕ αφ’ης στιγμής η εισαγόμενη ρύθμιση είναι πλήρης, τυγχάνει και αμέσου εφαρμογής, αφού με την προβλεπόμενη ΥΑ ρυθμίζονται μόνο τεχνικές λεπτομέρειες. Κατ’ άλλη άποψη αφού δεν έχει ακόμα εκδοθεί η οικεία ΥΑ δεν έχει ακόμα αρχίσει η ισχύς της.
Επομένως, με το νέο σύστημα όποιος εντάσσεται στις καρτέλες αναλαμβάνει κατ’ ουσίαν εφημερία και υποχρεούται για όλο το διάστημα που αναλαμβάνει.
• Περίπτωση 14: Καταργείται η αποκλειστικότητα των φαρμακείων στην πώληση διαιτητικών τροφίμων (παρεντερικών, γλουταμινών κλπ.).
• Περίπτωση 15: Τα συμπληρώματα διατροφής μπορούν να διατίθενται και εξ αποστάσεως στο κοινό μέσω της κοινωνίας της πληροφορίας (ίντερνετ).
Για τη νομική υπηρεσία του ΦΣΑ
Σοφία Αγγέλου
Sahalee | Parmele | Earlington | Santa Rita | Coatsburg | Iowa Falls | Corolla | Pavilion | Red Bud | Zeta | Piney River | Rosslyn Farms | New Cordell | FlintstoneBrookport | Leigh | Laws | Latta | Edgemere | Cave Creek | Bathgate | Calcutta | Blennerhassett | Mathe | McCordsville | Metuchen | Cotati | Stewartstown
Φορολογική μεταχείριση των ποσών επιστροφής κατ' εφαρμογή του μηχανισμού αυτόματης επιστροφής (claw back) και του κλιμακούμενου ποσοστού επί των οφειλών του Ε.Ο.Π.Υ.Υ (rebate)
ΠΟΛ.1191/12.8.2014
Αθήνα, 12 Αυγούστου 2014Φορολογική μεταχείριση των ποσών επιστροφής κατ' εφαρμογή του μηχανισμού αυτόματης επιστροφής (claw back) και του κλιμακούμενου ποσοστού επί των οφειλών του Ε.Ο.Π.Υ.Υ (rebate), από τους συμβεβλημένους ιδιώτες παρόχους υπηρεσιών υγείας, με βάση τις διατάξεις του άρθρου 100 του ν. 4172/2013. ΠΟΛ.1191/2014 ΘΕΜΑ: Φορολογική μεταχείριση των ποσών επιστροφής κατ' εφαρμογή του μηχανισμού αυτόματης επιστροφής (claw back) και του κλιμακούμενου ποσοστού επί των οφειλών του Ε.Ο.Π.Υ.Υ (rebate), από τους συμβεβλημένους ιδιώτες παρόχους υπηρεσιών υγείας, με βάση τις διατάξεις του άρθρου 100 του ν. 4172/2013. Με αφορμή ερωτήματα που έχουν υποβληθεί στην υπηρεσία μας, αναφορικά με το πιο πάνω θέμα, σας γνωρίζουμε τα ακόλουθα: Α. ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΑΣ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΟΣ 1. Σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ.1 του άρθρου 30 του ν.2238/1994 όπως αυτές ίσχυαν πριν από την κατάργησή τους με το ν.4172/2013 και εφαρμοζόνταν για φορολογικά έτη που άρχισαν πριν την 1.01.2014, ως ακαθάριστο εισόδημα από εμπορικές επιχειρήσεις λαμβάνεται το σύνολο των ακαθαρίστων εσόδων από τις κάθε είδους εμπορικές συναλλαγές. 2. Περαιτέρω, με τις διατάξεις της παρ. 7 του άρθρου 48 του ν. 2238/1994, ορίζεται ότι χρόνος κτήσης του εισοδήματος από υπηρεσίες ελευθέριου επαγγέλματος θεωρείται ο χρόνος κατά τον οποίο παρασχέθηκαν οι υπηρεσίες από τον ελεύθερο επαγγελματία. Όταν πρόκειται για παροχή υπηρεσίας διαρκείας, χρόνος απόκτησης του εισοδήματος θεωρείται ο χρόνος που καθίσταται απαιτητό κάθε επί μέρους τμήμα της αμοιβής για το μέρος αυτό και την υπηρεσία που παρασχέθηκε. Κατ' εξαίρεση, για τους ελεύθερους επαγγελματίες που αποκτούν εισόδημα από παροχή υπηρεσιών στο Δημόσιο και τα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου (ΝΠΔΔ), χρόνος κτήσης του εισοδήματός τους θεωρείται ο χρόνος είσπραξής του. 3. Εξάλλου, με τις διατάξεις της περ. α' της παρ. 1 του άρθρου 105 του ν.2238/1994 ορίζεται ότι ως ακαθάριστο εισόδημα από εμπορικές επιχειρήσεις λαμβάνεται το σύνολο των ακαθαρίστων εσόδων από τις κάθε είδους εμπορικές συναλλαγές. 4. Επίσης, με τις διατάξεις της περ. α' του άρθρου 102 του ν. 2238/1994, ορίζεται ότι ο φόρος επιβάλλεται κάθε οικονομικό έτος στο συνολικό καθαρό εισόδημα από κάθε πηγή, που αποκτάται κατά τη διαχειριστική περίοδο η οποία λήγει μέσα στο διάστημα από 1η Αυγούστου του προηγούμενου ημερολογιακού έτους μέχρι τις 31 Ιουλίου του οικείου οικονομικού έτους. Οι πιο πάνω διατάξεις καθιερώνουν την αρχή της αυτοτέλειας των χρήσεων. Σύμφωνα με την αρχή αυτή, κάθε χρήση είναι αυτοτελής και ανεξάρτητη από τις άλλες χρήσεις και δεν επιτρέπεται ο συμψηφισμός των αποτελεσμάτων αυτής με τα αποτελέσματα των προηγούμενων ή επόμενων χρήσεων. Κατά συνέπεια, τα ακαθάριστα έσοδα και κέρδη κατατάσσονται και φορολογούνται στη χρήση κατά την οποία προέκυψαν και αποκτήθηκαν ανεξάρτητα του χρόνου κατά τον οποίο εισπράχθηκαν, και οι δαπάνες κατατάσσονται στη χρήση την οποία βαρύνουν και οι οποίες συμβάλλουν στην απόκτηση εισοδήματος (π.21503/139/1958 εγκύκλιος του ν.δ. 3843/1958). 5. Από τη Διοίκηση έχει γίνει δεκτό ότι η έκπτωση που χορηγεί διαγνωστικό κέντρο στον Ε.Ο.Π.Υ.Υ. εντός της διαχειριστικής περιόδου 2013 με την έκδοση σχετικού πιστωτικού τιμολογίου εντός αυτής, για υπηρεσίες υγείας που είχαν παρασχεθεί σε ασφαλισμένους του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. κατά τις διαχειριστικές περιόδους 2010 και 2011, μειώνει τα ακαθάριστα έσοδα της χρήσης εντός της οποίας χορηγείται η εν λόγω έκπτωση με την έκδοση του σχετικού πιστωτικού τιμολογίου, ήτοι της χρήσης 2013 (σχετ. τα αριθ. Δ12Β 1090116 ΕΞ 2013/3.6.2013 και Δ12Β 1138837 ΕΞ 2013/11.9.2013 έγγραφά μας). 6. Με τις διατάξεις του άρθρου 100 του ν.4172/2013 ορίζεται ότι η μηνιαία δαπάνη του Εθνικού Οργανισμού Παροχής Υπηρεσιών Υγείας (Ε.Ο.Π.Υ.Υ.) για διαγνωστικές εξετάσεις, νοσηλεία και φυσικοθεραπείες που παρέχονται από συμβεβλημένους ιδιώτες παρόχους υπηρεσιών υγείας, δεν μπορεί να υπερβαίνει το 1/12 των εγκεκριμένων πιστώσεων του προϋπολογισμού του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. που εγγράφονται στους οικείους Κωδικούς Αριθμούς Εξόδων (Κ.Α.Ε.). Το υπερβάλλον ποσό αναζητείται εκ μέρους του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. από τους συμβεβλημένους ιδιώτες παρόχους των ανωτέρω υπηρεσιών υγείας. Το ανωτέρω ποσό υπολογίζεται σε εξαμηνιαία βάση, στη βάση της διαφοράς ανάμεσα στην προϋπολογισμένη και την πραγματική δαπάνη, μετά την αφαίρεση τυχόν επιστροφών (rebates), εκπτώσεων, και μη αποδεκτών δαπανών και καταβάλλεται από τους ως άνω συμβεβλημένους ιδιώτες παρόχους υπηρεσιών υγείας, εντός μηνός από την πιστοποίησή του σε λογαριασμό τραπέζης που θα υποδείξει ο Ε.Ο.Π.Υ.Υ.. Σε περίπτωση απράκτου παρελεύσεως της στο προηγούμενο εδάφιο προθεσμίας, το Διοικητικό Συμβούλιο του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. διακόπτει τη σύμβαση του συμβεβλημένου παρόχου με τον Ε.Ο.Π.Υ.Υ., για το χρονικό διάστημα μέχρι την καταβολή του οφειλόμενου από αυτόν (πάροχο) ποσού ή την είσπραξή του κατά τις διατάξεις του Κ.Ε.Δ.Ε. (παρ.1). Καθιερώνεται κλιμακούμενο ποσοστό επί των οφειλών του Ε.Ο.Π.Υ.Υ για νοσηλεία, διαγνωστικές εξετάσεις και φυσικοθεραπείες των ασφαλισμένων του προς τους συμβεβλημένους με τον Ε.Ο.Π.Υ.Υ. ιδιώτες παρόχους των ως άνω υπηρεσιών υγείας, υπέρ του Οργανισμού ως επιστροφή (rebate) για κάθε μήνα. Το ποσό της επιστροφής που οφείλει ο πάροχος υπολογίζεται επί των νομίμων παραστατικών και συμψηφίζεται με το ποσό που οφείλει να καταβάλει ο Ε.Ο.Π.Υ.Υ. στον πάροχο, εντός του ίδιου ή και του προηγούμενου έτους. Οι διατάξεις του παρόντος τυγχάνουν εφαρμογής και επί των ισχυουσών συμβάσεων που έχουν συναφθεί μεταξύ του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. και των ιδιωτών παροχών υπηρεσιών υγείας. Με απόφαση του Υπουργού Υγείας ορίζονται και μπορούν να αναπροσαρμόζονται και εξειδικεύονται τα ποσοστά της επιστροφής, η προοδευτική διαβάθμιση, κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή της διατάξεως, καθώς και περαιτέρω αναγκαία μέτρα και μηχανισμοί για την πιστή εκτέλεση και τήρηση του εγκεκριμένου ανά έτος, προϋπολογισμού του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. (παρ.5). 7. Ενόψει των ανωτέρω, όταν τα παραπάνω ποσά επιστροφής κατ' εφαρμογή των παραγράφων 1 και 5 του άρθρου 100 του ν.4172/2013 μπορούν να προβλεφθούν στη χρήση που αφορούν, βαρύνουν τη χρήση αυτή, διαφορετικά θα μειώσουν τα ακαθάριστα έσοδα της χρήσης εντός της οποίας εκκαθαρίζονται και εκδίδονται τα σχετικά στοιχεία. B. ΦΟΡΟΣ ΠΡΟΣΤΙΘΕΜΕΝΗΣ ΑΞΙΑΣ 1. Σύμφωνα με το άρθρο 19, παρ. 5, περ. α', του Κώδικα ΦΠΑ (ν.2859/2000), στη φορολογητέα αξία δεν περιλαμβάνονται οι χορηγούμενες στον αγοραστή ή το λήπτη εκπτώσεις, εφόσον αποδεικνύονται από στοιχεία, τα οποία εκδίδονται σύμφωνα με τις διατάξεις που ισχύουν. 2. Συνεπώς, στις περιπτώσεις που οι υπηρεσίες του άρθρου 100 του ν. 4172/2013, που παρέχουν οι συμβεβλημένοι με τον ΕΟΠΥΥ ιδιώτες πάροχοι υγείας, υπάγονται σε ΦΠΑ, το υπερβάλλον ποσό που αναζητείται εκ μέρους του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. από τους συμβεβλημένους ιδιώτες παρόχους υπηρεσιών υγείας, σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 100 του ν. 4172/2013 καθώς και το ποσό επιστροφής (rebate) που οφείλουν στον ΕΟΠΥΥ οι συμβεβλημένοι με αυτόν ιδιώτες πάροχοι υπηρεσιών υγείας, σύμφωνα με την παρ. 5 του άρθρου 100 του ιδίου ως άνω νόμου, συνιστά έκπτωση η οποία μειώνει τη φορολογητέα αξία, σύμφωνα με το άρθρο 19, παράγραφος 5, περίπτωση α' του Κώδικα ΦΠΑ. Η έκπτωση αυτή θα πρέπει να αποδεικνύεται με την έκδοση πιστωτικού τιμολογίου. 3. Το ποσό της παραπάνω έκπτωσης συμπεριλαμβάνει και τον αναλογούντα ΦΠΑ, κατά συνέπεια, για την έκδοση του πιστωτικού τιμολογίου, ο ΦΠΑ υπολογίζεται με εσωτερική υφαίρεση, χρησιμοποιώντας το συντελεστή ΦΠΑ που ισχύει κατά το χρόνο έκδοσης του πιστωτικού τιμολογίου, σύμφωνα με την ΠΟΛ.1003/3.1.2011. Γ. ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΒΙΒΛΙΩΝ ΚΑΙ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ 1. Με τις διατάξεις της παραγράφου 13 του άρθρου 6 του Κ.Φ.Α.Σ., ορίζεται μεταξύ άλλων ότι, πιστωτικό τιμολόγιο εκδίδεται από τον εκδότη του τιμολογίου για τις επιστροφές και τις εκπτώσεις ή άλλες διαφορές εκτός του Φ.Π.Α., οι οποίες αναφέρονται σε προηγούμενες συναλλαγές. Για τις περιπτώσεις αυτές, δεν ορίζεται ρητά χρόνος έκδοσης του πιστωτικού τιμολογίου, ωστόσο από τη δικαστηριακή νομολογία (ΣτΕ 1470/1989), καθώς και από τη διοικητική πρακτική, ο χρόνος αυτός θεωρείται ότι συμπίπτει με το χρόνο που γεννάται η υποχρέωση χορήγησης της έκπτωσης και καθίστανται βέβαια και εκκαθαρισμένα τα σχετικά ποσά. 2. Κατόπιν των ανωτέρω, καθώς και των όσων αναφέρονται στο κεφάλαιο Α' της παρούσας, για τα ποσά των εκπτώσεων που χορηγούνται από τους παρόχους υπηρεσιών υγείας προς τον Ε.Ο.Π.Υ.Υ., εκδίδονται πιστωτικά τιμολόγια τη χρήση εντός της οποίας εκκαθαρίζονται και χορηγούνται οι εν λόγω εκπτώσεις (π.χ. 2014), ανεξάρτητα εάν αφορούν συναλλαγές προηγούμενης διαχειριστικής περιόδου (π.χ. 2013) κατά τα ειδικότερα οριζόμενα στις διατάξεις του άρθρου 100 του ν. 4172/2013. Σημειώνεται ότι, τα ως άνω πιστωτικά τιμολόγια θα περιληφθούν στις καταστάσεις φορολογικών στοιχείων πελατών - προμηθευτών που θα υποβληθούν εντός του έτους έκδοσης των πιστωτικών αυτών τιμολογίων, ανάλογα με την ημερομηνία έκδοσής τους, ανεξάρτητα από το γεγονός ότι αφορούν έκπτωση για συναλλαγές προηγούμενης διαχειριστικής περιόδου. Τα πιστωτικά αυτά τιμολόγια καταχωρούνται στα βιβλία της χρήσης εντός της οποίας εκδίδονται και ειδικότερα στο μήνα που εξεδόθησαν. Ακριβές Αντίγραφο Η Προϊσταμένη της Γραμματείας Η ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΣΟΔΩΝ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΣΑΒΒΑΪΔΟΥ πηγή: Taxheaven
ημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως ο Ν.4281/14 (Μέτρα στήριξης και ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας, οργανωτικά θέματα Υπουργείου Οικονομικών και άλλες διατάξεις). Θα τον βρίσκετε πάντα στη στήλη "Νομοθεσία".
|